Dieta na płodność jest jednym z najskuteczniejszych sposobów, umożliwiających spełnienie marzenia o dziecku. Jak się bowiem okazuje, to co i w jakich ilościach jemy, może mieć wpływ na nasz potencjał rozrodczy. Mówiąc prościej – wybierając odpowiednie produkty spożywcze i zawarte w nich składniki, można znacząco zwiększyć szanse na zajście w ciążę. W tym artykule dowiesz się wszystkiego o zdrowej diecie na płodność – zarówno dla mężczyzn, jak i kobiet.

Według aktualnych danych WHO na świecie żyje około 60-80 milionów par, które cierpią na niepłodność. Problem ten dotyka niestety coraz więcej osób, pragnących spełnić swoje marzenie o posiadaniu dziecka. Do przyczyn takiego stanu rzeczy możemy zaliczyć pośpiech, stres i nieodpowiednie odżywianie. Jeżeli należysz do osób, które – pomimo starań – nie mogą doczekać się tak bardzo oczekiwanej ciąży, sprawdź jakie zmiany warto wprowadzić w swoim codziennym życiu!

Dieta w leczeniu niepłodności. Jakie ma znaczenie i wpływ?

Dieta w leczeniu niepłodności

To, co jesz ma ogromny wpływ na procesy, jakie zachodzą w twoim organizmie, a do tego może mieć związek z samopoczuciem. Wiemy to nie od dziś, podobnie jak to, że odpowiednia dieta jest w stanie znacząco poprawić płodność. I analogicznie – niewłaściwa obniży szansę zajścia w ciążę. Szczególnymi problemami w zakresie starań o dziecko mogą być nadwaga lub otyłość. Mają bowiem wpływ na pracę jajników, produkcję plemników, gospodarkę hormonalną i zdrowie – a to, w przypadku starań o dziecko, jest niezwykle istotne.

Zmiana nawyków żywieniowych pozwala znacząco poprawić płodność, a także dać ci odpowiednią dawkę energii i sił witalnych, aby spełnić swoje marzenie. Szczególnie wartościowe będzie połączenie diety z choćby odrobiną aktywności fizycznej, która również korzystnie wpłynie na szanse zajścia w ciążę. Wystarczy jazda na rowerze, regularne spacery albo basen.

Sprawdźmy zatem, jak powinna wyglądać dieta dla płodności i co jeść, aby zajście w ciążę było możliwe – nawet w przypadku kobiet po 35. roku życia.

Zasady diety na płodność

Zasady diety na płodność

Zanim przejdziemy do konkretnych produktów, które powinni spożywać przyszli rodzice, zwróćmy uwagę na kilka zasad związanych z odżywianiem. Kluczową rolę w walce o płodność odgrywa bowiem świadomość tego co, jak i kiedy jeść, aby szanse na zajście w ciążę gwałtownie wzrosły. Oto kilka najważniejszych wskazówek!

  • Ogromny wpływ na stan i prawidłową pracę narządów rozrodczych ma zróżnicowana, odpowiednio zbilansowana dieta płodności, w skład której wchodzić będą wartościowe produkty zawierające sporo witamin i minerałów. Wpłynie ona na jakość komórek jajowych i nasienia, ustabilizuje poziom glukozy we krwi, wyreguluje gospodarkę hormonalną, poprawi zdrowie i samopoczucie, a przede wszystkim zwiększy szansę na zapłodnienie. Wybieraj zdrowe produkty – warzywa i owoce, ryby, nasiona roślin strączkowych, pełnowartościowe produkty zbożowe, zioła na płodność i źródła witamin, szczególnie tych z grupy B, a także E, A i C. Unikaj natomiast żywności przetworzonej i fast-foodów, które znacznie obniżają płodność.
  • Dbaj o prawidłową masę ciała – zarówno niedowaga, jak i nadwaga mogą prowadzić do niepożądanych zmian hormonalnych oraz metabolicznych, co może mieć bardzo niekorzystny wpływ na możliwości związane z zajściem w ciążę. Nawet niewielka redukcja masy ciała, np. o 10%, może wyeliminować problem niepłodności!
  • Zrezygnuj z rygorystycznych diet, bo chociaż pozwolą ci one na redukcję masy ciała, uniemożliwią dostarczenie organizmowi niezbędnych składników odżywczych. Może to wywoływać niepożądane zmiany metaboliczne, a tym samym wpływać na płodność. Co więcej, niewłaściwie dobrana dieta jest szkodliwa dla kobiet w ciąży – prowadzi czasami do poronień albo wad rozwojowych u dziecka.
  • Tłuszcze są jak najbardziej wskazane i potrzebne organizmowi, jednak musisz je odpowiednio selekcjonować – wyeliminuj z diety te nasycone, które znajdują się np. w margarynach do pieczenia, chipsach, frytkach, zupkach w proszku czy wspomnianej już żywności typu fast-food. Nadmierne spożywanie niewłaściwych pokarmów może doprowadzić do osłabienia plemników albo zaburzeń owulacji.

Dieta na płodność: co jeść?

Jak zwiększyć płodność? Przede wszystkim odżywając się zdrowo i korzystając z tych składników odżywczych, które wymieniamy poniżej.

Kwas Omega-3

Kwas Omega-3

Jak wspomnieliśmy wcześniej, wartościowe tłuszcze są niezbędne dla organizmu i bardzo ważne w kontekście płodności. Najlepsze są kwasy tłuszczowe Omega-3, wpływające korzystnie na stężenie hormonów płciowych. Uczestniczą między innymi w procesie spermatogenezy – dzięki nim plemników jest więcej i są one bardziej ruchliwe, co ma szczególnie istotne znaczenie w kwestii płodności. Co więcej, kwasy Omega-3 są budulcem błon komórkowych, regulują pracę układu nerwowego, wpływają korzystnie na poziom glukozy i cholesterolu we krwi, a do tego pełnią wiele innych ważnych funkcji w ludzkim organizmie.

Gdzie je znaleźć? Najwięcej wartościowych kwasów tłuszczowych znajduje się w tłustych rybach morskich – przede wszystkim łososiu, tuńczyku, dorszu i śledziu. Występują także w owocach morza, kawiorze, oliwie z oliwek czy siemieniu i oleju lnianym.

Produkty o niskim indeksie glikemicznym

Wpływ na poprawę płodności ma odpowiedni poziom glukozy we krwi, dlatego też warto spożywać produkty o niskim indeksie glikemicznym, które stanowią wartościowe źródło węglowodanów. Należą do nich przede wszystkim pełnoziarniste pieczywo, makarony oraz ryż brązowy.

Pełnotłusty nabiał

Pełnotłusty nabiał

Jedzenie tłustego nabiału ma szczególny wpływ na kobiety – udowodniono, że spożywanie jednej porcji wartościowego produktu tego typu dziennie, może znacznie zmniejszyć ryzyko niepłodności owulacyjnej! Pozwoli to na wydzielanie odpowiednich hormonów, a zahamowanie tych, które mogą zmniejszać ryzyko zajścia w ciążę (przede wszystkim pochodzenia męskiego).

Jeżeli chcesz osiągnąć odpowiedni efekt, musisz spożywać pełnotłusty nabiał w określonych ilościach – wystarczy jedna szklanka mleka lub jogurtu dziennie. Większe porcje mogą negatywnie wpłynąć na masę ciała, dlatego zalecamy rozwagę.

Kwas foliowy i witaminy z grupy B

Właściwości kwasu foliowego są powszechnie znane wszystkim kobietom w ciąży. Jest to składnik niezwykle istotny, dzięki któremu możliwe jest utrzymanie odpowiedniej wagi noworodka, a także zapobiegnięcie rozmaitym wadom rozwojowym. Kwas foliowy pozwala również na przywrócenie płodności, ponieważ reguluje cykl menstruacyjny kobiet. Aby dostarczyć go do organizmu, warto spożywać warzywa, takie jak sałata, szpinak, brokuły czy kalafior, a także ziarna, orzechy, owoce cytrusowe oraz drożdże.

Oprócz kwasu foliowego, warto wprowadzić do swojej diety również produkty zawierające inne witaminy z grupy B – zwłaszcza B6 i B12. Obniżają one poziom homocysteiny we krwi (związku który może prowadzić do zaburzeń płodności), a także wpływają pozytywnie na proces owulacji oraz ruchliwość plemników. Do ich głównych źródeł zaliczamy mięso, jaja, ryby, produkty pełnoziarniste oraz nabiał.

Antyoksydanty

Antyoksydanty

Wolne rodniki gromadzące się w ludzkim organizmie, mogą wyrządzić bardzo wiele szkód, stanowiąc ryzyko również dla potencjalnych rodziców. Dlatego też konieczne jest spożywanie produktów, które będą stanowić barierę ochronną i dzięki którym możliwe będzie uniknięcie stresu oksydacyjnego.

Szczególnie wartościowe w tej kwestii okazują się antyoksydanty – zwłaszcza witaminy C i E, które są bardzo polecane w leczeniu niepłodności. Co więcej, kwas askorbinowy ma korzystny wpływ na owulację i umożliwia wzrost pęcherzyków Graafa, zaś witamina E pomoże w budowie endometrium, a więc zapewni odpowiednie warunki dla zagnieżdżającego się zarodka.

Jakie są najlepsze źródła witaminy E i C? To oczywiście warzywa (przede wszystkim czerwona papryka), a także oliwa z oliwek, awokado czy nasiona roślin, takich jak dynia czy słonecznik.

Cynk, selen i żelazo

Niezwykle wartościowe dla przyszłych rodziców są także minerały znajdujące się w różnego rodzaju produktach spożywczych. Szczególną rolę odgrywa cynk, który nie tylko wykazuje działanie antyoksydacyjne, ale również odpowiada za właściwy przebieg cyklu menstruacyjnego i owulacji. W połączeniu z kwasem foliowym, zwiększy liczbę plemników. Znajdziesz go w ciemnym pieczywie, jajach, mięsie i kaszy gryczanej.

Selen również wpływa pozytywnie na płodność, regulując dodatkowo pracę tarczycy – do jego najlepszych źródeł zaliczamy jaja, produkty pełnoziarniste, orzechy brazylijskie oraz ryby, takie jak łosoś czy tuńczyk.

Jeżeli zaś chodzi o żelazo, jego niedobór może prowadzić nawet do braku owulacji i niskiej jakości komórek jajowych. Warto więc uzupełniać jego braki w organizmie – np. poprzez spożywanie podrobów (wątróbki i serca), mięczaków (małże i ośmiornice), soi, tofu oraz ciecierzycy. Bogatymi źródłami minerałów na płodność są również nasiona roślin strączkowych.

Błonnik

Błonnik

Kolejnym składnikiem niezbędnym w osiągnięciu płodności jest błonnik pokarmowy, którego źródłem są przede wszystkim zbożowe produkty pełnoziarniste oraz warzywa. Jest on polecany szczególnie kobietom po 30. roku życia, ponieważ włączenie go do dotychczasowej diety może zmniejszyć ryzyko niepłodności nawet o 44%!

Gdzie jeszcze znajdziesz błonnik? Do jego najważniejszych źródeł zaliczamy również owoce, kaszę jęczmienną, ryż brązowy, otręby czy płatki zbożowe pszenne i żytnie.

Dieta na płodność: czego unikać?

Dieta na płodność czego unikać

Oczywiście odpowiednia dieta płodności to taka, z której wyeliminowane zostaną szkodliwe produkty – jak wspomnieliśmy wcześniej, najlepiej zrezygnować z fast-foodów, a także niewłaściwych kwasów tłuszczowych (tzw. trans). Nie tylko nie będą one sprzyjać płodności, ale również doprowadzą do nadwagi oraz licznych problemów zdrowotnych.

To jednak nie wszystko – do składników diety, które warto omijać szerokim łukiem, zaliczamy również:

  • alkohol, który jest nie tylko bardzo szkodliwy dla organizmu, ale również hamuje wchłanianie cynku, żelaza oraz witamin z grupy B, które mają bardzo pozytywny wpływ na płodność;
  • kofeinę, ponieważ może ona zaburzać gospodarkę hormonalną i tym samym zwiększać ryzyko niepłodności;
  • węglowodany proste, znajdujące się w słodyczach, słodkich napojach czy białym pieczywie, które prowadzą do podnoszenia poziomu cukru we krwi i zaburzają gospodarkę hormonalną. [/su_note]

Rola suplementacji w leczeniu niepłodności

Rola suplementacji w leczeniu niepłodności

Kluczem do twojego sukcesu w staraniach o dziecko jest odpowiednia dieta. Płodność można również odzyskać, dostarczając ważne składniki odżywcze, witaminy oraz minerały poprzez suplementację wysokiej jakości preparatów. Są to specjalne suplementy diety, które nie tylko ułatwiają spełnienie marzeń o dziecku, ale również są w pełni bezpieczne dla zdrowia – przyjmowanie ich w odpowiednich ilościach jest wskazane zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn.

My szczególnie polecamy preparat, który wykazuje bardzo wysoką skuteczność, a jednocześnie cieszy się pozytywnymi opiniami wśród użytkowników – Semaxin.

Semaxin to suplement diety przeznaczony dla mężczyzn, który dzięki swojemu naturalnemu, odpowiednio wyselekcjonowanemu składowi, jest w stanie wesprzeć proces spermatogenezy. Jego zadanie to pobudzanie produkcji nasienia, poprawianie jego jakości, a także zwiększanie ilości testosteronu we krwi.

Semaxin

Jest to możliwe dzięki odpowiednio wyselekcjonowanym substancjom aktywnym wchodzącym w jego skład. Zaliczamy do nich:

  • N-acetylo-L-cysteinę, która chroni DNA komórek, znacząco przyczyniając się do poprawy jakości materiału genetycznego, znajdującego się w nasieniu;
  • ekstrakt z korzenia traganka błoniastego, który nie tylko pobudza ruchliwość plemników, ale również poprawia samopoczucie psychiczne oraz fizyczne;
  • ekstrakt z owoców buzdyganka naziemnego, który z jednej strony wpływa pozytywnie na płodność, a z drugiej umożliwia skuteczniejsze radzenie sobie z problemami z potencją;
  • ekstrakt z kwiatu szafranu, który zwiększa ilość nasienia, a do tego podnosi libido i poprawia erekcję;
  • ekstrakt z witani ospałej, który zwiększa ruchliwość oraz liczbę plemników, poprawiając zdolności rozrodcze mężczyzn.

Co więcej, w składzie Semaxin znajduje się kompleks witamin i minerałów, takich jak witamina E, B12, foliany, cynk i selen, dzięki czemu jego skuteczność jest bardzo wysoka. Warto również dodać, że preparat ten może rozwiązać męskie problemy z libido oraz potencją, co również będzie miało przełożenie na starania o dziecko.

Semaxin to suplement, który działa bardzo szybko - efekty można zobaczyć już po miesiącu stosowania. Być może to właśnie on jest odpowiedzią na twoje potrzeby i stanowi sposób na to, aby w końcu spełnić swoje marzenia o byciu rodzicem.

poprawa płodności dzięki diecie

Odpowiednia dieta płodności, aktywność fizyczna, a także suplementacja właściwych preparatów to połączenie, które pozwoli ci osiągnąć cel, jakim jest przyjście na świat potomstwa. Pamiętaj, by w razie długotrwałych problemów z zajściem w ciążę, udać się do specjalisty - być może niezbędne okaże się wdrożenie specjalnej terapii!